Hur skriver man ett personligt brev

Hur skriver man ett personligt brev?

Hur skriver man ett personligt brev? Det är inte lätt, men här kommer några tips på vägen!

1. Ett personligt brev ska inte vara för långt

En potentiell arbetsgivare lägger i snitt ungefär 30 sekunder på att läsa igenom ditt personliga brev, därför är det viktigt att du håller det kort och koncist.

Ett personligt brev bör inte vara längre än max en A4 sida, helst kortare. Meningen är att en arbetsgivare ska bli nyfiken på dig och be om en intervju för att ta reda på mer, så tänk på att bara skriva relevant information och att inte skriva en hel självbiografi.

Ditt brev bör vara ganska luftigt och lättöverskådligt med ett par-tre stycken tydliga rubriker och en röd tråd igenom hela brevet.

2. Anpassa ditt personliga brev efter tjänsten

Alla företag vill känna sig speciella, så att skicka ut ett standardbrev till alla företag kanske man inte kommer så långt med idag. Anpassa ditt brev både till tjänsten och till företaget. Gå in på deras hemsida, sociala medier och googla dem för att få fram information om dem. Ett personligt brev är till för att visa arbetsgivaren varför du passar för tjänsten och framförallt för företaget.

3. Fånga läsarens intresse redan i inledningen!

Skriv en koncist och slagfärdig inledning som fångar läsarens intresse. Som sagt så lägger rekryteraren ca 30 sekunder på att skumma igenom ett personligt brev, så det är extremt viktigt att du fångar läsarens intresse redan i de första tre meningarna.

Ta reda på fakta om företaget du söker jobb på. Varför ska de anställa just dig? Varför skulle just du passa bra för tjänsten? Varför passar företaget dig? Skriv varför du vill jobba hos just dem, vad är det som är så speciellt med det företaget? Ett personligt brev ska utstråla att du vill jobba på företaget och genom att göra din research visar du detta!

4. Upprepa inte de personliga egenskaperna

Läs igenom annonsen noggrant, gärna flera gånger, och notera viktiga nyckelbegrepp. Vilka kvalifikationer söker de i annonsen? Vilka personliga egenskaper vill de att den sökande ska ha? Vad är meriterande? Dessa kan du formulera om och använda i ditt personliga brev.

Några exempel kan vara att du ska vara noggrann, effektiv, ordningsam och samarbetsvillig. Tänk på att inte bara upprepa orden och skriva: ”Jag är noggrann, effektiv, ordningsam och samarbetsvillig.”

Försök istället att koppla ihop egenskaperna med relevanta exempel: ”Jag ser alltid till att mitt arbete håller en hög kvalitet genom att alltid dubbelkolla utförandet innan jobbet är färdig, oavsett om jag är hemma hos en kund och bygger deras altan eller på kontoret och arbetar med administrativa uppgifter. Genom att alltid planera och strukturera upp morgondagens arbete redan dagen innan undviker jag att det tar för lång tid att utföra jobbet. Jag har inga problem med att arbeta självständigt, men tycker mycket om att arbeta i team, då man kan utbyta erfarenheter och lära sig av varandra.”

5. Knyt ihop säcken

Skriv en kort avslutning som knyter ihop allt på ett positivt sätt och uppmanar till handling. Exempelvis kan du skriva: ”Jag träffas gärna över en kopp kaffe för att höra mer om er och tjänsten, och samtidigt berätta mer om vad jag kan bidra med. Vänliga Hälsningar….”

6. Korrektur läs

Detta med korrekturläsning är otroligt viktigt. Du har inte gjort allt detta jobb bara för att inte få en intervju på grund av några slarvfel. Läs igenom ditt personliga brev igen, be sedan någon annan läsa igenom det åt dig och ändra det som behövs. Låt brevet sedan vila en dag eller två, ta upp det, läs igenom det igen, ändra om det behövs ändras och sen är du redo att skicka in det!

7. Bifoga det i rätt format och glöm inte skriva dina kontaktuppgifter

Tänk på att inte bifoga ditt CV och personliga brev som ett word-dokument (eller rtf-dokument för den delen heller). De flesta vill ha dina dokument i ett PDF-format. Då ser det likadant ut oavsett vilken dator man använder, eller vilken version man använder, och framförallt kan alla öppna det. Du har inte lagt tid och energi på att skriva ett personligt brev bara för att falla på mållinjen på grund av att mottagaren inte kan öppna det.

Kontrollera också så att dina kontaktuppgifter finns med i det personliga brevet, både förnamn, efternamn, telefon och mail. Se även till att dessa är uppdaterade och stämmer (det är lätt hänt att lägga till en bokstav eller siffra som inte ska vara där, så dubbelkolla alltid). Kontaktuppgifterna kan du skriva längst upp i höger eller vänster hörn.

Har du flera sidor (ex en sida för CV och en sida för personligt brev) så bör du skriva kontaktuppgifterna på varje sida. Vi är inte mer än mänskliga så det kan hända att arbetsgivaren exempelvis glömmer en sida i skrivaren och sen inte vet vem avsändaren är. Syns dina kontaktuppgifter så är det lätt för henne/honom att matcha ihop dem.

Vi önskar dig lycka till i ditt jobbsökande! Behöver du hjälp med att skriva ett personligt brev, ett CV eller kanske öva på din intervjuteknik? Kontakta oss så hjälper vi dig gärna med detta! Vill du ha fler tips kan du följa oss på Facebook och Instagram!